همین الان وقت بگیرید 22798498

مراقبت از پوست خشک در فصل سرد

مراقبت از پوست در طول سال با توجه به درجه حرارت و رطوبت هوا متفاوت است. هوای سرد و خشک باعث تشدید خشکی پوست می شود و خطوط و چروک های پوستی مشخص تر می شوند. خشکی شدید پوست می تواند باعث خارش، پوسته ریزی و حتی در موارد شدید ترک و خونریزی بشود. به همین دلیل در فصل سرما باید مواردی را برای پیشگیری و رفع خشکی پوست رعایت کرد.
1- حمام:
– زمان دوش گرفتن را به پنج تا ده دقیقه محدود کنید.
– از آب گرم بجای آب داغ استفاده کنید.
– در حمام را بسته نگه دارید.
-از یک شوینده ی ملایم بدون عطر فقط به اندازه ای که پوست را تمیز کند استفاده کنید.
– پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید .
– از یک مرطوب کننده ی خوب استفاده کنید.
2- مرطوب کننده ها:
می توانند بصورت پماد، کرم یا لوسیون باشند و باعث می شوند که رطوبت پوست حفظ شود. بهتر است بلافاصله بعد از شستشوی دست، صورت یا بدن، در حالیکه هنوز پوست کاملا خشک نشده ولی خیسی آن را باحوله گرفته اید استفاده شوند. در فصل سرما بهتر است بجای لوسیون از کرم یا پماد استفاده شود. بعضی از مواد موثر در مرطوب کننده ها عبارتند از: روغن زیتون یا جوجوبا، اسید لاکتیک، اوره، هیالورونیک اسید، دایمتیکون، گلیسرین، لانولین، روغن های مینرال، وازلین و …
بهتر است که همیشه یک کرم دست غیر روغنی به همراه داشته باشید و بعد از هر بار شستشوی دست از آن استفاده کنید.
3- مرطوب کننده لب:
حفظ رطوبت پوست حساس لبها هم در فصل سرد اهمیت دارد. بهتر است از مرطوب کننده ای استفاده شود که باعث تحریک نشود. در صورتی که بعد از مصرف مرطوب کننده ی لب احساس سوزش پیدا کردید، بهتر است نوع آن را عوض کنید.
4-دستکش بپوشید:
پوست دست ها اولین جایی از پوست بدن است که در معرض خشکی می باشد. قبل از بیرون رفتن از خانه حتما دستکش بپوشید. برای انجام کارهای خانه (تماس با مواد شوینده و آب ) از دستکش آشپزخانه استفاده کنید. در محیط کار در صورت تماس با مواد شیمیایی و … از دستکش مخصوص استفاده کنید.
5-لباس:
لباس های پشمی و زبر باعث تحریک پوست خشک می شوند. سعی کنید از زیرپوش های نخی یا ابریشمی برای زیر لباس های زمستانی استفاده کنید. مواد شوینده لباسها هم بهتر است هیپوآلرژنیک (ضدحساسیت) باشند. نرم کننده های لباس معمولا حاوی مواد عطری هستند و باعث تحریک پوست خشک می شوند.
6- محصولات پوستی:
از مواد آرایشی، کرم، صابون و شامپوی ملایم و بدون عطر استفاده کنید. محصولات حاوی عطر، الکل، رتینوئید و الفاهیدروکسی اسید ( که در کرم های لایه بردار وجود دارند ) میتوانند خشکی پوست را تشدید کنند.
7-رطوبت هوا:
هوای خانه را حتی الامکان مرطوب نگه دارید. می توانید از دستگاههای بخور استفاده کنید.

– از نشستن کنار مبنع حرارتی مثل شوفاژ و شومینه خودداری کنید. حرارت مستقیم خشکی پوست را تشدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *